Engine failure – Bedöglött motor /Malta/

We had only just arrived to meet a friend at Xemxija Bay after having motored from Msida Marina for two hours straight, when the engine packed in and wouldn’t restart. I dove under to see if there was anything caught on the propeller but sadly enough, there wasn’t. So in barely no wind at all we had to sail all the way back to Msida. Which we did at an average of 2 knots. We were lucky enough to get into the bay before dark where we were sheltered from the wind. We had to ask a local fisherman to tow us to the anchor point where we dropped the hook. (So we really did hitchhike – staying true to the blog….) The night was awful, given that we were anchored very close to the rocky shore and had no engine and no battery left if in an emergency. So I spent most of the night going up on deck to see if we had gotten any nearer to the shore. Which luckily we didn’t. Then this morning we had to phone for the marina staff to come and tow us into Ondine’s berth. This is all a bit of a nuisance as James has only just had Ondine fully surveyed. The good side though is that it all happened close to Malta and not in Italy or Greece.

A motor sajnos fölmondta a szolgálatot két órányira a kikötőtől. Épphogy elindultunk a Ximxija öbölből – ahol lehorgonyoztunk, hogy egy barátunkkal találkozzunk – a motor megállt. Leúsztam megnézni, hogy valami ráakadt-e a propellerre, de teljesen szabad volt. Így aztán kevés szélben vissza kellett vitorláznunk a kikötőbe. Ezt átlag két csomóval tettük meg. Viszont így a motor nem töltötte a gépeinket és a horgonyemelő lefogyasztotta teljesen az akkumulátort. Beérkezve a szélcsendes kikötői öbölbe, egy helyi halászcsónakot kellett leintenünk aki odavontatott minket a horgonyzásra kijelölt helyre. Itt leengedtük a vasmacskát, viszont egész éjjel kijártunk ellenőrizni, hogy tart-e a vasmacska, mivel közel voltunk nagyon a parthoz és ugyebár a motor nem működött végszükség esetén se. Még kivilágítani se tudtuk magunkat a navigációs lámpákkal, mert annyira le volt merülve az akku. Ma délelőtt pedig a kikötőnek odaszóltunk, hogy vontassanak minket be tovább a mólónkhoz, a hajó helyére, ahol az év nagy részében áll. Örülök annak, hogy ez a probléma kiderült még addig, amíg közel voltunk Málta partjaihoz és nem pl. Olaszországban szembesülünk ezzel. Úgyhogy sajnos Ilona nem jutottunk el St. Peter’s Pool-ig 😦